خداوند در سوره اسرا آیه ۱۰۵ می فرماید:
اعوذباللهمنالشیطانالرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ مُبَشِّرًا وَنَذِیرًا»
این قرآن را به حق نازل کرده ایم و به حق نازل شده است و تو
را، نفرستاده ایم مگر آنکه بشارت دهی و بیم دهی
در تفسیر مجمع البیان آمده است:وَ بِالْحَقِّ اَنْزَلْناهُما این قرآن را به حق بر تو فروفرستادیم؛
وَ بِالْحَقِّ نَزَلَو این کتاب پرمعنویت بر اساس حق و حکمت فرود آمده است.
منظور از آمدن آن، این است که مردم آن راتلاوت کنند و با مفاهیم بلند و مقرّرات
آن آشناشوند و به آن عمل کنند.و منظور از «فرود آمدن آن به حق» نیز این است
که کران تا کران مفاهیم و معارف آن نیز بر اساس حق است و مردم را به سوى
حق فرا مىخواند.به باور «بلخى» ممکن است ضمیر در «انزلناه» به موسى
بازگردد و منظور این باشد که ما موسى را به حق به رسالت فرستادیم…
درست بسان این آیه شریفه که مىفرماید: و انزلنا الحدید…و به باور برخى دیگر،
ممکن است اشاره به همان نشانهها و معجزههاى نهگانه موسى باشد، چراکه
بازگشت ضمیر مذکّر به مؤنّث نیز در ادبیات عرب نمونه دارد…
وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاَّ مُبَشِّراً وَ نَذیراً.و ما تو را اى پیامبر به این منظور فرستادیم که
شایستگان و خوبان را نوید بهشت دهى و
گناهکاران را از آتش دوزخ بترسانى و هشدار دهى.
منبع : فاراقلیط