خدواند در سوره بقره آیه ۲۴۸ می فرمایند:
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
لِّلَّهِ ما فِی السَّمَاواتِ وَمَا فِی الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِی أَنفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُم بِهِ
اللّهُ فَیَغْفِرُ لِمَن یَشَاءُ وَیُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ خداست. و اگر آنچه در دلهاى خود دارید، آشکار یا پنهان کنید،
خداوند شما را به آن محاسبه مىکند؛ آنگاه هر که را بخواهد مىبخشد، و هر که
را بخواهد عذاب مىکند، و خداوند بر هر چیزى تواناست.
علامه طباطبایی {ره} در تفسیر المیزان می فرماید:
حالات قلبی انسان دو نوع است. گاهی خطور است که بدون اختیار چیزی به ذهن می آید و انسان
هیچ گونه تصمیمی بر آن نمی گیرد که آن خطور گناه نیست ، چون به دست ما نیست. اما آن حالات
روحی که سرچشمه اعمال بد انسان می شود و در عمق روان ما پایگاه دارد،مورد مواخذه قرار می گیرد.
ممکن است مراد آیه از کفر حالات باطنی انسان،گناهانی باشد که ذاتا جنبه درونی دارد وعمل
قلب است،مانند کفر وکتمان حق، نه مواردی که مقدمه گناه بیرونی است
منبع:فاراقلیط